Istoric

Începuturi


Povestea departamentului Telecomenzi și Electronică în Transporturi începe în anul 1948, când la data de 2 decembrie își deschide porțile Institutul de Transporturi și Comunicații. Acesta conținea la vremea respectivă o singură facultate, cea de Căi Ferate, cu cinci secții: Cale și Construcție, Material Rulant, Telecomunicații, Circulație și Exploatare și Economie și Planificare. Un an mai târziu, cele cinici secții sunt transformate în facultăți de sine stătătoare, iar institutul este redenumit în Institutului de Căi Ferate (Decretul prezidențial 1280/1949). Facultatea de Telecomunicații cuprindea în acel moment două secții: Telecomunicații CFR și Telecomunicații PTT.

Sursa: Arhiva MTR

Alături de UPB


În 1953 Secția de Telecomunicații PTT este mutată la Institutul Politehnic din București în cadrul nou-înființatei Facultăți de Electronică și Telecomunicații. Doi ani mai târziu, în 1955, Secția de Telecomunicații CFR se mută și ea la aceiași facultate și își schimbă denumirea în Secția de Centralizări – Semnalizări Feroviare (CSF).


Institutul de Căi Ferate este absorbit de către Institutul Politehnic din București în 1959, iar facultățile din cadrul acestuia sunt reorganizate. Facultatea de Construcții Căi Ferate se unește cu Facultatea de Drumuri și Poduri de la Institutul de Construcții București (în prezent Universitatea Tehnică de Construcții București), iar celelalte două facultăți sunt transferate la Institutul Politehnic București și reorganizate într-o nouă facultate: Facultatea de Transporturi. Noua facultate avea la început trei secții: Exploatarea Materialului Rulant (EMR), Organizarea Transportului Feroviar (OTF) și Organizarea și Exploatarea Transporturilor Rutiere.


Facultatea de Transporturi - 1985. Sursa: Muzeul de Fotografie

Întoarcerea la transporturi


În 1967 Secția de Centralizări – Semnalizări Feroviare își schimbă denumirea în Secția de Telecomenzi Feroviare. Aceasta rămâne în cadrul Facultății de Electronică și Telecomunicații până în 1973, când se mută la Facultatea de Transporturi și se realătură celorlalte specializări feroviare.


În anul 1975 Secția Tehnica Transporturilor Feroviare (fosta OTF) se unește cu Secția de Telecomenzi Feroviare în Secția de Tehnologia Transporturilor și Telecomenzi Feroviare.


După despărțirea secțiilor în 1990, Secția de Telecomenzi Feroviare este redenumită în Departamentul Telecomenzi și Electronică în Transporturi (TET). Împreună cu această schimbare de nume are loc și o extindere a ariei de activitate prin includerea și celorlalte moduri de transport (rutier, naval, aerian) în pregătirea viitorilor ingineri.


Prezent și viitor


Odată cu reorganizarea învățământului superior din România conform Procesului Bologna, activitatea didactică în cadrul departamentului este structurată astfel:


Surse:
  • Dumitru Felician, Nona Millea, Electronica Românească – O istorie trăită, Vol 1., Editura AGIR, București 2010
  • Ioan Tănăsuică, Peste 70 de ani de tradiție în învățământ universitar și cercetare științifică în domeniul INGINERIA TRANSPORTURILOR, Editura AGIR, București 2020
  • Date cronologice din istoria feroviară gălățeană